Met algemene voorwaarden kun je als ondernemer je risico’s flink indammen.
Maar het is wel verstandig de tekst zorgvuldig op te stellen en de spelregels te volgen.
Anders is er een kans dat de kleine lettertjes ongeldig kunnen worden verklaard.
Het staat vaak niet bovenaan het prioriteitenlijstje van ondernemers, maar het is wel verstandig om ze op te stellen: algemene voorwaarden. Helaas laat de uitvoering ervan nogal eens te wensen over, waardoor je bij een geschil als ondernemer met lege handen staat.
Wat is het nut van algemene voorwaarden? Wat zijn de meest voorkomende misverstanden? En waar moet je op letten als je ze opstelt?
Dit staat erin
In de algemene voorwaarden vermeld je onder welke voorwaarden jouw bedrijf zaken doet. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over
- de aansprakelijkheid bij schade (beperking hiervan en de hoogte van de schadevergoeding)
- betalingsvoorwaarden (zoals de betalingstermijn en incassokosten)
- een garantieregeling
- leveringsvoorwaarden (levertijden, situaties van onmacht, afspraken over annulering van orders, bezorgkosten)
- de afhandeling van klachten
- de afwikkeling van geschillen.